Dela:
Taxi på Aruba
Två dagar på Aruba i februari

Bon dia, nu startar vi en serie med blogginlägg från gästskribenter som berättar om sina egna upplevelser på ön. Först ut är Ann-Charlotte och Bengt Stoltz:

Fredagen den 24 februari 2017 anlände vi äntligen till Aruba med kryssningsfartyget Celebrity Eclipse. Den här gången reste vi med en ganska stor grupp svenskar varav vi var 9 personer som kände varandra. Jag och Bengt hade tidigare varit på kryssning och varit hela 2 dagar på ön, vilket bara har gett mersmak och gett oss stora förväntningar på vår vistelse här. Det som var annorlunda den här gången var att båten skulle ligga över natt och vi skulle tillbringa hela två dagar på Aruba.

När vi vaknade på morgonen så hade båten lagt till. Solen strålade från en klarblå himmel och vi njöt av utsikten från vår balkong ut mot havet en stund. Vi såg fiskar som hoppade i vattnet och pelikaner som dök ner för att få sig ett morgonmål. Efter en stadig frukost gav vi oss iväg. Nu var det Eagle Beach som gällde för fyra av oss svenskar. Vi fick tag på en minibusstaxi tillsammans med några andra från båten och chauffören sa att han skulle köra oss till Eagle beach. Han körde oss till en resort där vi installerade oss vid stranden. Vi var lite tveksamma, hade vi verkligen kommit rätt, men vår chaufför bedyrade att detta var Eagle beach. Stranden var kritvit och vattnet kristallklart så vad hade vi att klaga på. Jag hade en bild av en jättelång sandstrand med det berömda fofoti trädet, men det såg vi inte till. Vi ville bli hämtade 14:30 men det kunde inte chauffören så till slut enades vi om 13:30.

När vi stod och pratade i vattnet så kände jag helt plötslig en duns i huvudet. Trodde att det var någon som hade kastat en boll på mig men såg ingen i närheten. I nästa stund hoppade en fisk över vår kamrats huvud. Hela vattnet var fullt av decimeterlånga silverglänsande fiskar som hoppade runt oss. När pelikanerna började dyka alltför nära oss gav vi upp och gick upp på stranden och tittade på skådespelet. Efter en stund hade fiskstimmet dragit iväg och stranden låg lugn igen. Vilken naturupplevelse det var, verkligen närkontakt. Strax efter ett kom vår chaufför och hämtade oss, lite för tidigt egentligen, men på resan tillbaka till båten fick vi förklaringen. Han skulle sjunga i karnevalståget som gick i San Nicholas på kvällen och hade bråttom dit.

Eftersom vi hade turen att båten stannade över natt på Aruba bestämde vi oss för en tur till San Nicholas för att titta på ljuskarnevalen. Vi hamnade på en öppen safaribuss och åkte ca 40 minuter för att komma till grannstaden San Nicholas. Vår chaufför hittade en perfekt plats för oss där vi kunde se hela karnevalen från flaket eller strosa runt och titta om vi hellre ville det. Vilket skådespel det var både att få se karnevalståget och folkmyllret runt omkring. Människor runt omkring dukade upp lättare måltider men framförallt dryck. Tåget startade efter kl 20 när det var mörkt. Det var hög musik och människor som dansade iklädda ljusgirlander, ljushattar. Viken glädje och folkfest vi fick vara med och uppleva.

Ytterligare en dag på Aruba, nu var det Palm beach som gällde. De två gånger som vi tidigare hade varit på Aruba hade det varit ett par mindre stränder som gällde, så nu satsade vi på de stora. Vi var nio svenskar som köpte en tur och retur till Palm beach. Ännu en fantastisk strand, men med lite mer liv och rörelse de här gången. Olika vattensporter fanns för den som ville nyttja det. Tror ändå att jag föredrar det mindre och lugnare formatet.

Ett litet missöde när vi skulle bli upphämtade, ingen buss kom. Vi väntade ett bra tag, och eftersom vi redan hade betalat för returresan kände vi inte för att ta ytterligare en taxi tillbaka till båten. Efter ett tag gick vi in på en restaurang och bad om hjälp. Vilken fantastisk personal som engagerade sig i vårt dilemma. Vi var ju inte ens kunder på restaurangen. De ringde så att bolaget vi hade bokat med skickade en buss som hämtade upp oss. Så allt löste sig till slut. Det kan uppstå missuppfattningar ibland.

För att sammanfatta vår tur till Aruba så är det oftast det som inte alltid har fungerat fullt ut som man minns mest, men då med glädje eftersom allt löste sig till det bästa. Att bli påhoppad av fiskar i vattnet var också något som jag aldrig kommer att glömma. Det var inte otäckt bara en upplevelse utöver det vanliga. Solen. Den kritvita sanden och det turkosblå havet går inte att beskriva, det måste ses och upplevas. Vi kommer tillbaka till Aruba, det finns fortfarande många platser som vi ännu inte har fått se.

Bon Bini

Ann-Charlotte och Bengt

About the blogger: Gästbloggare
En gång i månaden bjuder vi in en av våra besökare att dela med sig av sina Aruba-historier här på bloggen. Du får då möjlighet att läsa om och kommentera riktiga Aruba-upplevelser! Om du själv vill dela med dig av dina upplevelser på Aruba, kontakta oss då på norden@aruba.com